Sunday, October 31, 2010

2010 milik Kelantan

ALHAMDULILLAH....

   Segalanya terjawab semalam, apabila skuad kijang @ The Red Warriors muncul sebagai juara Piala Malaysia buat julung kalinya dalam sejarah bolasepak negara. Setelah 3 kali sebelum ini Kelantan berjaya ke final iaitu pada tahun 1955, 1970 dan 2009 dan hanya muncul naib johan, edisi 2010 keputusan yg dinanti-nantikan seluruh peminat fanatik Kelantan akhirnya diterjemahkan di atas padang semalam di hadapan lebih 60 000 penyokong setia wira merah.


   Bermula pada tahun lepas, skuad wira merah telah berhempas- pulas sehingga berjaya ke perlawanan final Piala FA dan Piala Malaysia namun tumbang di tangan Selangor serta N.Sembilan. Namun segalanya terus berubah semalam apabila Kelantan muncul sebagai pasukan ke-14 yg bakal membawa balik trofi Piala Malaysia ke bumi Kelantan. TAHNIAH dari paihkelate.blogspot.com @ penyokong setia TRW.


SOKONGLAH BOLA SEPAK TEMPATAN  :-) 

Tuesday, October 12, 2010

SEMENDUNG LANGIT DI MUSIM TENGKUJUH

PART 1 : BERJAUHAN

“Alhamdulillah, panas cuaca hari ni..” bisik faisal sendirian sambil mengangkat pakaiannya yang tersidai sejak pagi di jemuran. “nasib baik kering baju seluar aku, kalo tak, boleh musnah segala impian dan hajat orang tua yang mahu lihat aku berjaya ke kolej perguruan tu”. Faisal yang baru menamatkan pengajian peringkat menengah di Sekolah Menengah Sri Pengkalan dan baru sahaja mendapat keputusan SPM begitu teruja dengan apa yang bakal dia lalui kerana hasil usahanya selama ini diiring doa ahli keluarga, dia telah ditawar untuk melanjutkan pelajaran ke kolej perguruan Petaling Jaya.
“jam berapa bas malam ni”?. “Jam 10 mak”, jawab faisal spontan pada emaknya yang begitu mengambil berat terhadap anak lelaki sulungnya yang bakal menyambung pelajaran di ibu kota. Begitulah kaedaanya Mak Nab begitu ceria sambil tolong mengemas beg pakaian dan kelengkapan diri anaknya yang bakal ke Kuala Lumpur malam itu bagi mengikuti kursus ijazah perguruan di sebuah kolej. Hati faisal begitu berkobar-kobar walaupun sekali-sekala terdetik rasa sayu kerana akan berjauhan dengan keluarga tersayang. Maklumlah, faisal merupakan anak kesayangan Mak Nab dan mereka tidak pernah berjauhan hatta sekolah pun hanya di tepi kampungya saja. Naik basikal tak sampai lima minit, dah sampai sekolah. Begitulah rutin harian faisal dan emaknya beberapa bulan yang lalu tetapi kini faisal bakal berpisah dengan emaknya untuk yang pertama kalinya sepanjang hidup mereka. Walaubagaimanapun semangat dan minatnya yang menjulang tinggi untuk menimba ilmu baru dan hasrat mahu menggapai cita-cita telah sedikit sebanyak mengurangkan rasa kesayuan yang terbuku di hatinya. Berat mata memandang berat lagi yang memikul perasaan. Lain halnya dengan Pak Zain yang kelihatan bersahaja dengan wajah tanpa emosi sesuai dengan peranannya sebagai seorang bapa. Sebagai bapa sekaligus sebagai ketua keluarga, Pak Zain tidak menunjukkan walau sedikit riak atau air muka sedih terhadap anakya yang bakal ke Kuala Lumpur itu. Walhal, jauh bersarang di sudut hati Pak Zain, rasa rindu dan sayunya terhadap anak sulungnya itu, tetapi demi masa depan, perkara sebegini tidak perlu dirintihkan kerana dia tahu Faisal juga yang pada suatu hari nanti akan meneruskan legasi keluarganya.
Selesai bersalaman dengan abah, mak, Nek Jah dan dua adiknya iaitu Faikal dan Fairuz, Faisal terus bergegas menuju ke Proton Saga biru lama yang dipandu pak ciknya Pak Long yang telah menunggu di dalam kereta bagi menghantar Faisal ke terminal bas yang terletak di Bandar Kota Bharu. Sepanjang perjalanan ke stesen bas, imbauan wajah keluarga tersayang Faisal tidak dapat dikekang, air mata bagai bila-bila masa boleh berderai, tetapi sebagai harapan keluarga, faisal hanya menganggap itu semua hanya permainan perasaan. Pak Long hanya memandu kereta tanpa berkata apa-apa, dia cuma menghendap jam di keretanya saja kerana bimbang Faisal akan ketinggalan bas. Tepat jam 9.30 malam, mereka sampai ke terminal bas. Setelah selesai menyemak tiket dan membawa keluar barang-barang dari bonet kereta, Faisal bergegas mencari bas yang berkenaan, Ekspress Budaya seat bernombor 22 seperti yang tertera pada tiketnya.
Bas sudah di depan mata, Pak Long pula sudah entah kemana. Faisal terus menaiki bas tersebut tanpa bertemankan seorangpun yang dikenalinya di dalam bas itu. Setengah jam perjalanan, hujan renyai-renyai mulai turun mendinginkan lagi suasana yang sedia sejuk dengan air-cond bas tersebut. Faisal seperti melayan suasana kedinginan malam tersebut hingga lena dibuai mimpi dan impi. Perjalanan di malam hari yang mengambil masa lebih tujuh jam itu akhirnya tiba ke destinasi di Hentian Putra Kuala Lumpur.
Sesudah melaksanakan kewajipan solat subuh,faisal mencari cebisan kertas yang diberikan jirannya yang tercatat nombor keretapi komuter dan bas henti-henti yang harus diambil untuk ke kolej pengajiannya yang terletak 30 minit dari hentian bas ini.

Sunday, October 10, 2010

syawal yg lalu...

Syawal yg telah berlalu semeriah seperti sebelumnya..
ramai sanak saudara berkunjung...
alhamdulillah, dapat mempereratkan lg hubungan yg sedia ada....


















rumah terbuka ma & abah telah diadakan pada 8 syawal ari jumaat..




makan nasi kerabu n nasi dagang...
terima kasih bebanyak kpd sahabat yg sudi dtg tempoh ari...SYUKRAN.

Sunday, June 13, 2010

secangkir...

bace sampai abez....pastu fowardkn plz.....
ni adalah benar... sila baca sehingga habis... dan tlg sebarkan kepada seberapa byk org Islam yg boleh...
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
ini adalah surat wasiat dari penjaga makam
Nabi Muhammad SAW iaitu Sheikh Ahmad
Maeine (Saudi Arabia).
pada suatu malam ketika membaca Al-Quran di
makam Rasulullah SAW.
selepas membaca lalu
hamba tertidur, dalam tidur hamba bermimpi
didatangi Rasulullah SAW lalu bersabda kepada
hamba, dalam 60 000 orang yang meninggal
dunia di zaman ini tiada seorang pun yang
matinya dalam keadaan beriman.
(a)isteri tidak mendengar kata suami.
(b)orang kaya tidak lagi bertimbang rasa.
(c)orang tidak lagi berzakat dan tidak membuat
kebajikan.
Oleh itu wahai Sheikh Ahmad, hendaklah kamu
menyedarkan kepada orang Islam ini supaya
membuat kebajikan, kerana hari
penghabisan(Qiamat) akan tiba di mana
bintang akan terbit dari langit, sesudah itu
matahari akan turun di atas kepala.
PESANAN HAMBA INI
(a) berselawat - untuk junjungan Nabi kita
Muhammad SAW.
(b) bertaubatlah - dengan segera sementara
Pintu Taubat masih terbuka.
(c) Bersembahyanglah
(d) berzakat - jangan ditinggalkan.
(e) Menunaikan Fardhu haji - bila
berkemampuan.
(f) Jangan menderhaka kepada kedua ibu
bapa.
UNTUK MAKLUMAN
1.
seorang saudagar dari bombay telah
menerima surat ini dan beliau telah mencatak
sebanyak 20 salinan dan mengirimkan kepada
orang lain, dia kemudiannya dianugerahi Allah
dengan mendapat keuntungan yang besar
dalam perniagaannya.
2.
seorang hamba Allah telah menerima surat
ini tetapi tidak mengendahkannya dan
menganggap wasiat ini palsu, maka selang
beberapa hari kemudian anaknya meninggal
dunia.
3.
Pada tahun 1977 Tun Dato Mustapha bekas
Ketua Menteri Sabah menerima wasiat ini
kemudian mengarahkan setiausahanya
mencetak sebanyak 20 salinan dan
menghantarnya kepada orang lain, maka
selang beberapa hari kemudian dia telah
mendapat hadiah dari kebajikan masyarakat di
malaysia timur.
4.
tan sri ghazali jawi, bekas menteri besar
perak secara tidak langsung dipecat dari
jawatannya kerana apabila beliau menerima
wasiat ini beliau terlupa mencetak 20 salinan
untuk disebarkan kepada orang lain tetapi
beliau telah menyedari kesilapannya lalu
beliau mencetak semula wasiat ini dan
mengirimkannya kepada orang lain, beberapa
hari kemudian beliau telah dilantik menteri
Kabinet Perdana Menteri.
5.
Zulfikar Ali Bhuno telah menerima surat
wasiat ini dan tidak percaya akan
kebenarannya juga menganggap palsu lalu
membuangnya ke dalam tong sampah.
seminggu kemudian beliau telah dijatuhkan
hukuman pancung sampai mati.
6.
di Terengganu, seorang pekerja bengkel
kenderaan telah menerima wasiat ini dari
pengirim yang tidak dikenali yang datangnya
dari Perak lalu beliau membuat sebanyak 20
salinan seperti yang dituntut.
Alhamdulillah dia
dianugerahkan oleh Allah seorang gadis
berakhlak mulia seperti yang dituntut oleh
Islam.
baginya anugerah ini paling agung dan
tidak ada tandingannya.
7.
Di Terengganu juga, seorang hamba Allah
telah menerima surat ini dari orang yang tidak
dikenali tetapi beliau tidak mengendahkannya
dengan mengatakan ianya bohong belaka dan
sengaja mengada-adakan untuk menakutkan
orang yang membacanya.
Beberapa hari
kemudian dia telah mendapat penyakit ganjil
dan penderitaanya amat menyedihkan.
setelah
tiga minggu mendapat rawatan rapi di hospital,
penyatkitnya sukar juga diubati oleh doktor.
Akhirnya beliau teringat akan wasiat ini dan
mengedarkannya kepada orang lain.
Semingu
kemudian barulah beliau beransur sembuh
sehingga sekarang.
Banyak lagi contoh-contoh orang yang
menerima wasiat ini tetapi tidak
mempercayainya dan tidak mengedarkannya
atau menyampaikan kepada orang lain.
dimana
mereka mendapat malapetaka.
setelah
kejadian yang menggembirakan dan
menyakinkan ini anda jangan lupa
menyampaikan 20 salinan wasiat dalam masa
96 jam dari masa anda menerimanya.
InsyaAllah anda akan memperolehi sesuatu
dari YANG MAHA KUASA dengan penuh keyakinan pasti ia akan menerangi hidup anda dengan nikmat kebahagiaan hidup. ISNYAALLAH.
PERHATIAN
setelah
membaca wasiat ini hendaklah ditulis atau dicetak dan disampaikan kepda
orang lain sebanyak 20 salinan. sekiranya telah dilakukan anda akan
dianugerahkan sesuatu nikmat atau hajat anda akan dikabulkan oleh ALLah.
kata
sheikh ahmad lagi. jika apa yang hamba katakan ini tidak benar, biarlah
hamba mati dalam kekufuran dan hamba tidak mendapat perlindungan dan
syafaat Rasulullah SAW naaauzubillah. oleh itu hendaklah ditulis atau
dicetak dan disampaikan kepada orang lain.
insyaAllah
dalam masa 2 minggu anda akan berolah kebahagiaan dan ingatlah lakukan
ini dengan hati yang ikhlas dan janganlah diabaikaJJn atau dibiarkan
TLG SEBAR KAN KPD UMAT ISLAM.... SEBAR KAN 20 WASIAT NI KPD UMAT ISLAM ...sejauh mne papun jdkn pedoman bersama

Friday, April 23, 2010

DURI-DURI ZIONIS

    SEDIKIT PERKONGSIAN INFO




        Agensi Perisik Mossad ditubuhkan pada 13 Disember 1949 atas nasihat Reuven Shiloah kepada Perdana Menteri Israel , David Ben-Gurion. Shiloah mahu sebuah institut penyelerasan pusat yang boleh membaiki perkhidmatan keselamatan , menyelaras antara perisik tentera (AMAN) dengan Perkhidmatan keselatan awam( Shin Bet). Pada Mac 1951, ia telah disusun semula sebagai sebahagian dari jabatan Perdana Menteri dan membuat laporan terus kepada Perdana Menteri. Jumlah kakitangannya sekarang ialah 1200 orang sahaja.


      Mossad sentiasa berusaha meningkatkan reputasi sebagai agensi perisikan terhandal di dunia melebihi CIA , KGB mahupun M16. Taktik penculikan dan pembunuhan selalu digunakan bagi menjaga survival Israel.




Antara operasi dan risikan yg dilakukan oleh MOSSAD isRAEL adalah:::---


#Pada 1960-an, Mossad telah mencuri pelan membina kapal terbang Perancis Mirage III bagi membangunkan kapal terbang Israel , Kfir.
#Tahun 1964 perisik Eli Cohen ditugaskan menyediakan laporan di Mesir dan Syria.Di Syria , dia menggunakan nama 'Kamel Amin Tsa'abet' dan aktif di Damsyik. Tetapi 1965 Eli Cohen telah dtangkap di Syria oleh perisik KGB ketika sedang mengendalikan radio frekuensi persendirian dan dihukum mati kerana kesalahan merisik . Dia membuat laporan risikan melalui radio frekuensi, surat rahsia dan melawat Israel.
#Membantu juruterbang tentera Iraq , Munir Redfa dan keluarganya yang belot dan lari ke Israel. Munir Redfa telah memandu pesawat MiG 21 milik Tentera Udara Iraq pada Israel. 


# Pelbagai lg operasi yg telah dilakukan oleh agen perisikan Israel ini termasuk pembunuhan tokoh-tokoh ISLAM HAMAS, Palestin, Mesir dan sebagainya....
                                                                   والله أعلم

Saturday, April 17, 2010

Sekadar...


Ahmad Harith, Nor Habibah ikon pelajar Melayu GPMS 2010

KUALA LUMPUR 15 April - Dua pelajar cemerlang Ahmad Harith Zabidi Azahar, 17, dan Nor Habibah Hanan Mohd. Yusuf, 17, yang masing-masing mendapat 15A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2009 diumumkan sebagai ikon pelajar Melayu, Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) 2010.
Pengiktirafan itu membolehkan Ahmad Harith dan Nor Habibah dilantik sebagai Duta GPMS bagi berkongsi petua kejayaan mereka dengan pelajar yang bakal menduduki SPM pada tahun ini.
Presiden GPMS, Jais Abd. Karim berkata, kedua-dua pelajar cemerlang tersebut merupakan pelajar Sekolah Agama Ma'ahad Muhammadi lelaki dan perempuan di Kota Bharu, Kelantan.
"Mereka akan menjelajah ke seluruh semenanjung bersama GPMS bagi berkongsi petua kejayaan dan berdialog dengan pelajar yang bakal menduduki SPM pada tahun ini.
"Program jelajah tersebut akan bermula Mei ini dan kita menjangkakan ia selesai sepenuhnya sebelum peperiksaan SPM bermula," katanya kepada pemberita selepas majlis Pelancaran Skuad Jelajah Motivasi 1Malaysia GPMS-Score A, di Universiti Malaya di sini hari ini.
Majlis pelancaran itu dirasmikan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan turut dihadiri Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek.
Sempena pengiktirafan itu, Ahmad Harith dan Nor Habibah menerima trofi dan watikah pelantikan.
Mengulas lanjut, Jais berkata, selain dilantik sebagai duta, pihaknya juga akan membantu kedua-dua pelajar berkenaan dari segi kewangan bagi melanjutkan pengajian ke peringkat universiti.

Sunday, April 11, 2010

SATU LAGI PROJEK KERAJAAN KELANTAN BERTERASKAN ISLAM


Modernization of Kelantan: Madinatur Raudhah & Bazaar Tok Guru





Projek yg bernilai lebih rm 185 juta ini dibina di sebuah tapak berdekatan dengan bulatan kijang mengandungi 2 komponen utama iaitu madinatur raudhah dan bazaar tok guru.
Mengandungi 3 blok apartmen dan sebuah hotel 5- bintang 144 buah bilik.
Juga mengandungi lot-lot pejabat, premis kedai dan bazar.
bakal menjadi bazar terbesar di pantai timur.




Lakaran artis apabila siap kelak...










Thursday, April 8, 2010

Pintalan Awanan Putih

terharu melihat riak wajah orang tua mereka masing-masing yg datang dari jauh demi melihat anak-anak mereka menerima segulung kertas yang bernama ijazah...
telah jauh mereka menderu melintasi lebuhraya terpanjang di dalam negara, menongkah banjaran titiwangsa sambil melihat pintalan awanan yang memutih memenuhi segenap ruang bukit dan gunung di sepanjang perjalanan
demi anak mereka yang berjaya mengharukan mereka....aku teruja, menunggu saat ini
tidak sabar rasanya untuk menggembirakan mereka....walaupun kutahu aku takkan mampu untuk membalas jasa mereka dengan semua hasil pendapatan yang aku ada, namum aku mencuba dan bersyukur seadanya kerana dikurniakan orang tua...yang setia menjaga anaknya, sedia membela anaknya selamanya..
aku mengharap detik bahagia kan tiba jua...bahagia bersama mereka..ya Allah ku tunggu saat dan masa
tika dan ketika kami berbahagia....


MAJLIS KONVOKESYEN IPG KAMPUS TUANKU BAINUN 2010


*aku jd ajk sambutan...hehe








#gmbr ni x de kaitan ngan tajuk post ini...

Sunday, March 28, 2010

BAITULMUQADDIS MILIK KITA

                                                                                           

hari ini mereka bertempur lagi
membaling anak-anak batu bersendiri
siang hari menempuh onak duri
malam pula tidak mengenal sepi
rundingan damai tidak ada makna lagi

di mana Gaza...
di mana Al-Aqsa....
di mana maruahnya...
kalau mereka tidak mengangkat senjata
di mana daulahnya...
kalau mereka tidak berkorban nyawa
di mana aku pula...
aku ada jawapannya

aku di sini
hanya mampu menangisi
setelah seketika terlupa diri

ayuh Hamas, ayuh tentangi
bangsa pengganas, bangsa Yahudi
Syeikh Ahmad Yasin dan Ar-Rantisi
tetap menjadi pejuang di sanubari
sekalipun mereka tiada lagi di sini

ayuh Hizbullah, ayuh mujahidin
tegakkan negara, Islam addin

Briged Al-Quds, Briged Al-Qassam
lancarkan roketmu dan timbulkan kelam
biar Israel hancur, lebur dan kusam
dengan bantuan Allah, musuh bakal tenggelam

                                                                                                                                  
dedikasi buat pejuang yang terpilih di Baitulmuqaddis                                    
OLEH: paih_kelate (terbit dari hati) a.k.a  nukilan sendiri        

                           created by:
                 paih_kelate@blogspot                                  
                               2010

Tuesday, March 23, 2010

Sekitar PBS di Pantai Timur 2




..Di AIR TerjuN belakang rumah LEY







sape 2 dok mengadap deruan air yang terjun dari atas..??

Monday, March 22, 2010

Sekitar PBS di Pantai Timur



         ....dlm perjalanan ke pantai timur...



PBS di SK Parang Puting Pengkalan Chepa.....
sekolah rendah nik nur madihah
(pelajar cemerlang SPM)


...perhimpunan mingguan...





                           .......::::::WILL CONTINUE::::::.......              :-) (-:

Thursday, February 25, 2010

POKOK YAHUDI (GHARQAD)



HANYA ALLAH YANG TAHU HIKMAH DAN RAHSIA KEJADIAN POKOK INI...








Nabi saw bersabda dalam sebuah hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Muslim dan al-Tirmidhi bermaksud: "Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah akan berlaku peperangan di antara orang Islam dan Yahudi, maka pada waktu itu (tentera) Yahudi akan dibunuh oleh (tentera) Islam, sehingga apabila orang Yahudi berselindung di sebalik batu dan pokok, lalu batu dan pokok itu akan bersuara dengan katanya: 'wahai muslim, wahai hamba Allah, di belakangku ini ada Yahudi, marilah bunuhnya', kecuali POKOK GHARQAD (yang tidak bersuara), kerana sesungguhnya ia merupakan pokok Yahudi".

Hadis ini menceritakan tentang peristiwa akhir zaman iaitu waktu hampir kiamat. Pada waktu ini tentera Yahudi yang dipimpin oleh Dajjal akan berperang dengan orang Islam. Dalam peperangan ini, orang Islam akan dapat membunuh dan menewaskan orang Yahudi sehinggakan apabila mereka berselindung di sebalik mana-mana batu dan pokok untuk menyelamatkan diri, maka dengan izin Allah pokok dan batu akan memberitahu tentera Islam tentang Yahudi yang berlindung di sebaliknya. Akan tetapi satu pohon yang tetap berdiam diri dan akan bersekongkol dengan Yahudi iaitu pohon yang bernama Gharqad.

Saya telah dimaklumkan bahawa orang Yahudi pada waktu ini sedang giat menanam pokok Gharqad secara berleluasa di Negara Haram Israel sebagai suatu persediaan menghadapi tentera Islam pada akhir zaman. Ini juga bermakna bahawa orang Yahudi sebenarnya memang tahu dan sedar tentang kebenaran Islam dan kebenaran hadis nabi saw....*****a keegoaan dan sikap bongkak mereka menyebabkan mereka tidak menerima ajaran Islam, sebaliknya terus berusaha memerangi umat Islam dari semasa ke semasa.

Ramai juga yang bertanya tentang bagaimanakah pokok Gharqad. Ada yang menyatakan bahawa ia pokok Krismas, dan ada pula yang menyatakan bahawa ia pokok ru, pokok kaktus dan sebagainya. Moga gambar pokok Gharqad yang dipapar di atas dapat menyelesaikan kekeliruan tentang gambaran pokok Gharqad. Dan yang pastinya pokok Gharqad tidak sesuai dengan iklim di Malaysia dan ia tidak tumbuh di tempat kita. Wallahu'alam.

Friday, February 19, 2010

INDAHNYA BERSAHABAT



Sahabat
Sekeping hati yang hangat
Sehangat kopi bancuhan emak
Menyejukkan mulut dan rasa
Tenteramkam jiwa bergelora
Sahabat
Jalannya tak berjejak
Tak pula berpeluh keringat
Namun memberi semangat
Sahabat bukanlah cinta sejuta rasa
Bukan pula bara api rindu di dada
Hanya seuntai benang sutera
Yang cukup erat mengikat
Nurani yang liar jahat
Sahabat adalah serumpun kata yang dingin
Sedingin bayu menghembus mata
Yang menidurkan jiwa
Tanpa berjuta aksara
Sahabat
Mungkinkah engkau menjadi sang penyelamat?
Pada onak yang melalaikan
Atau istana suka yang mengilusikan
Atau tsunami duka yang menenggelamkan
Ku harap kaulah harapan.....
diedit dari sebuah sajak dari negara seberang

BANGUNAN TERBESAR DI DUNIA






• Abraj Al Bait Shopping Center is part of the Abraj Al Bait Towers complex
• 6 residential towers up to approximately 50 floors
• 1 Hotel tower approximately 80 stories
• At 485 metres high - one of the tallest buildings in the World
• Home to more than 40 000 residents and guests
• At the very heart of Makkah
• Steps aw

Tuesday, February 16, 2010

Baru-baru...

Berminat pada KAIN-KAIN berikut..

bolehla hubungi saya...

Tuesday, February 9, 2010

RM 5050

ELAUN

E-elak pembaziran
L-lakukan simpanan
A-atasi hutang
U-untuk masa depan
N-needed such as shopping2 nset..hehe

sape2 bleh tafsirkan sendiri maksud ELAUN mengikut idea kepala otak masing2...

Thursday, February 4, 2010

MENTERI BESAR ANDA



________________________________________
Y.A.B Datuk Dr. Md Isa Bin Sabu

Pejabat Menteri Besar Perlis,
Bangunan Ibu Pejabat Kerajaan,
01000 Kangar, Perlis
Tel : 04-9761000

________________________________________
Y.A.B Dato' Seri Haji Azizan Bin Abdul Razak

Pejabat Menteri Besar Kedah,
Wisma Darul Aman,
Jalan Tunku Bendahara,
05502 Alor Setar, Kedah.
Tel : 04-7301957

________________________________________





Y.A.B Lim Guan Eng

Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang,
Tingkat 28, KOMTAR,10502 Pulau Pinang.
Tel : 04-2623366

________________________________________






Y.A.B Dato' Dr. Zambry Abd. Kadir

Pejabat Menteri Besar Perak,
Jalan Istana, 30000 Ipoh, Perak.
Tel : 05-2531957

________________________________________




Y.A.B Tan Sri Abdul Khalid Bin Ibrahim

Pejabat Menteri Besar Selangor,
Tingkat 21, Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah,
40000 Shah Alam, Selangor.
Tel : 03-5591957

________________________________________





Y.A.B Dato' Seri Utama Haji Mohamad bin Haji Hasan

Pejabat Menteri Besar Negeri Sembilan,
70502 Seremban, Negeri Sembilan
Tel : 06-722311

________________________________________






Y.A.B Datuk Seri Mohd. Ali bin Mohd. Rustam

Pejabat Ketua Menteri Melaka,
Bangunan Seri Negeri, Jalan Hang Tuah,
75502 Melaka
Tel : 06-223355

________________________________________





Y.A.B Dato' Haji Abdul Ghani bin Othman

Pejabat Menteri Besar Johor,
Tingkat 1, Bangunan Sultan Ibrahim
80250 Johor Bahru, Johor.
Tel : 07-2244148

________________________________________





Y.A.B Dato' Sri Adnan bin Yaakob

Pejabat Menteri Besar Pahang,
Wisma Sri Pahang, 25502 Kuantan, Pahang.
Tel : 09-522349

________________________________________






Y.B. Dato' Ahmad Bin Said

Pejabat Menteri Besar Terengganu
Tingkat 16, Wisma Darul Iman,
20502 Kuala Terengganu,Terengganu
Tel : 09-6231957

________________________________________




Y.A.B Dato' Haji Nik Abdul Aziz bin Nik Mat

Pejabat Menteri Besar Kelantan,
Tingkat 1 & 2, Blok 1, Kota Darulnaim,15502 Kota Bharu, Kelantan.
Tel : 09-781957

________________________________________






Y.A.B Datuk Patinggi Tan Sri Dr. Haji Abdul Taib Mahmud

Pejabat Ketua Menteri,
Tingkat 22, Wisma Bapa Malaysia,
Petra Jaya, 93502 Kuching, Sarawak.
Tel : 082-441957

________________________________________




Y.A.B Datuk Musa bin Haji Aman

Pejabat Ketua Menteri Sabah,
Jabatan Ketua Menteri,
Tingkat 28, Bangunan Yayasan Sabah,
88502 Kota Kinabalu, Sabah.
Tel : 088-429588

Monday, February 1, 2010

BERKATNYA MASIH ADA

SHEIKH OSMAN JALALUDDIN AL-KALANTANI (1880 – 1952)


Salah seorang guru pondok dan ulama’ pengarang tersohor di Semenanjung Melayu pada suku kedua abad ke-20 Masihi. Seangkatan dengan Tok Seridik, Haji Ismail Pontianak, Haji Omar Banggol Kulim, Dato’ Perdana, Haji Mat Jebeng. Beliau bukan sahaja terkenal di Kelantan dan Pulau Pinang, tetapi juga terbilang di Makkah.


Nama penuh tokoh ulama kelahiran Kg. Panjang, daerah Sering di sempadan jajahan Kota Bharu/Bachok pada penghujung 1297H/1880M ini ialah Haji Osman bin Muhammad. Lantaran itu pada peringkat awalnya beliau lebih dikenali dengan panggilan Haji Seman Sering.
Beliau termasuk dalam kumpulan murid kesayangan Tok Kenali. Juga pernah berguru dengan Haji Jamaluddin Perupok dan Haji Abdul Malek Sungai Pinang. Di Makkah pula, beliau sering mendampingi Tuan Mukhtar Bogor (Syeikh Mohd. Mukhtar bin Atarid) yang ternama itu.
Namanya mula “timbul” selepas kejayaan beliau mendirikan Madrasah Manabi’ al-Ulum (1932) di Penanti, Bukit Mertajam. Madrasah ini kemudiannya muncul sebagai pusat pengajian pondok yang paling maju di Seberang Perai, khususnya pada dasawarsa 1930-an dan 1940-an.
Sebagai pendidik yang dedikasi beliau banyak menghasilkan karya sendiri dan terjemahan. Syeikh Osman bukan sahaja berhati-hati dalam menghasilkan sesuatu karangan, tetapi juga selalu memilih topik yang berkait rapat dengan persoalan yang dihadapi oleh masyarakat. Kitab al-Durrat al-Nafi’ah (Alamat Kiamat) karangannya meletakkan beliau sebagai sasterawan Islam yang berpandangan jauh kerana ia dianggap buku berbahasa Melayu paling terperinci membicarakan perihal tanda-tanda dunia hampir kiamat.
Di samping itu Syeikh Osman kerap berulang-alik ke Makkah dan diberi kepercayaan mengajar di Masjid al-Haram. Sebab itu muridnya ramai. Mereka termasuk Hj. Abdul Rahman Sungai Durian, Hj. Abdul Rahman Lubok Tapah, Hj. Abdullah Lati, Hj. Abdullah Kg. Laut, Hj. Hassan Ketereh, Hj. Abu Bakar Tiu, Hj. Mohd. Ibrahim Akibi Pulau Pinang, Hj. Ismail Merbok, Hj. Husein Umbai, Hj. Abdul Ghani Kubang Bemban dan antara yang masih ada lagi ialah Ustaz Abdul Kadir Kamaluddin (lahir 1921), Ketapang Tengah, Pekan, Pahang.
Tokoh yang amat mementingkan istiqamah dan disiplin diri ini ditakdirkan meninggal di tanah suci Makkah waktu fajar hari Jumaat 30 Zulhijjah 1371 bersamaan 19 September 1952.
 

Saturday, January 30, 2010

Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat

Latarbelakang Keluarga Dan Pendidikan

Dilahirkan di Kampung Pulau Melaka, Kota Bharu pada tahun 1931, Tuan Guru Haji Abdul Aziz telah mempelajari ilmu agama sejak alam kanak-kanak lagi. Mula-mula beliau belajar dengan ayahnya sendiri, Tuan Guru Haji Nik Mat, juga seorang guru agama dan ulama yang terkenal di kampungnya pada masa itu.

Kemudian Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz melanjutkan pula pengajian agamanya di pondok Tuan Guru Haji Abbas di Jertih, Terengganu. Selepas beberapa tahun mendalami ilmu agama dengan Tuan Guru Haji Abbas, beliau berangkat ke India untuk melanjutkan pengajiannya di sana pula.

Setelah tamat pengajiannya di India, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz berangkat pula ke Mesir. Di Mesir beliau memasuki Universiti Al-Azhar di dalam jurusan bahasa Arab. Setelah memperolehi ijazah Sarjana Muda di dalam Pengajian Arab, Tuan Guru Haji Nik Aziz meneruskan lagi pengajiannya di universiti yang sama di dalam jurusan perundangan Islam. Beliau lulus pengajiannya sehingga ke peringkat sarjana iaitu M.A. di bidang perundangan Islam.

Pulang Ke Tanahair
Setelah dadanya diisi dengan ilmu agama secara mendalam, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz kembali semula ke tanahair. Di tanahair beliau memulakan kerjayanya sebagai seorang guru agama di sebuah sekolah agama rakyat di samping mengajar agama di kelas-kelas dewasa pada sebelah malamnya. Beberapa tahun kemudian beliau mengajar pula di Sekolah Arab Maahad Muhammadi Kota Bharu – sebuah sekolah menengah agama aliran Arab yang tertua dan terbesar di negeri Kelantan.

Dalam masa yang sama, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz menceburkan dirinya di dalam kegiatan-kegiatan dakwah. Beliau menyampaikan ceramah-ceramah agama di pelbagai tempat khususnya di Masjid Kampung Pulau Melaka – kampung tempat beliau dilahir dan dibesarkan!.

Dari semasa ke semasa namanya semakin terkenal. Murid-muridnya semakin bertambah ramai. Imejnya sebagai seorang tokoh ulama yang disegani dan dikagumi ramai semakin menonjol. Pengaruhnya semakin meluas. Kewibawaaannya semakin mendapat pengiktirafan umum.

Friday, January 29, 2010

PERMATA YANG TELAH TIADA


TOK SELEHONG (1872 – 1935)

Tokoh Guru Pondok paling terkemuka di Jajahan Tumpat selepas zaman Haji Abdul Malek Sungai Pinang. Seangkatan degan Tok Kenali, Tok Padang Jelapang, Tok Bachok, Tok Seridik dan Tok Kemuning.
Nama sebenarnya ialah Haji Abdul Rahman bin Haji Osman. Kadang-kadang dipanggil juga dengan nama Haji Abdul Rahman Syair atau Tok Syair kerana kepandaiannya mengarang syair.
Seorang daripada guru awalnya tentulah Haji Abdul Malek Sungai Pinang yang berdekatan dengan kampungnya. Kemudian menyambung belajar di Pondok Cha-ok, Patani berguru dengan Tok Cha-ok @ Haji Abdullah bin Mohd. Akib. Akhir sekali pergi mendalami pengajian di kota Makkah – berguru dengan Pak Chik Wan Daud Patani, Tuan Mukhtar Bogor, Tok Shafie Kedah dan ramai lagi.
Selepas 18 tahun bermukim di tanah suci Makkah, pulang ke tanah air (1921) lalu mengasas pusat pengajian pondok sendiri di pinggir Sungai Selehong. Di pondok inilah beliau mengajar dan mengembangkan pondoknya yang sangat dikenali ramai pada zaman itu. Bidang ilmu yang sangat ditumpukannya ialah ihsanuddin atau tasawuf dengan Syarh Hikam Ibn Ata’Allah sebagai teks utama.
Tok Guru Selehong masyhur sebagai ahli sufi yang zahid. Bagi tujuan supaya hatinya tidak tertambat kepada dunia, beliau menggali sebuah lubang khas dalam kawasan tanah perkuburan Islam berhampiran Pondok Selehong yang dijadikannya semacam kamar khusus tempat beliau beribadat dan bersuluk.
Hobi tok guru yang pandai bersilat ini pun agak aneh. Beliau bukan sahaja sering keluar memikat ikan dan berburu rusa, malahan meminati haiwan yang cantik-cantik seperti kuda, biri-biri jantan, ayam jantan laklung persis orang pilihara ayam serama zaman kini.
Bapa mertua kepada Tuan-tuan Guru Haji Ahmad Bat Tiga Repek dan Haji Awang Beta ini kembali ke rahmatullah pada jam 8.30 malam Khamis 18 Zulkaedah1353 bersamaan 20 Februari 1935 dan dikebumikan di Kubor Selehong, Tumpat.
Kegiatan dakwah Islamiahnya diteruskan oleh murid-muridnya hingga ke hari ini. Antara yang masyhur termasuklah Pak Chu Che Abbas Kelong, Haji Yaakub Kelong, Haji Pak Man Berangan, Haji Che Mamat Kok Keli., Haji Awang Lambor, Haji Yaakub Wakaf Bharu, Haji Abdul Rahman Dalam Pator, Haji Abdul Rahman Tendong, Hj. Abdul Rahman Pohon Tanjung, Hj. Abdullah Tal Tujoh, Hj. Che Mat Padang Upeh, Hj. Abdul Aziz Kg. Tujoh, Hj. Mat Bola Geting, Hj. Saleh Pedada Bunohan, Pak Su Wil Kg. Dangar, Hj. Abdul Kadir Gaal, YB Hj. Muhammad Batu Hitam dan Hj. Wan Abdul Latif Jerteh (Terengganu).

Wednesday, January 27, 2010

TANAH BERKAT RAHMAT ILAHI


 Menjadi ReBuTAn Mengejar EmpUnYa SeMua Yg BeRlaku diTanganNYa

Bagi kedua-dua pihak Islam dan Yahudi, tanah yang didiami oleh Palestin dan Israel sekarang merupakan tanah yang istimewa, yang telah ditentukan oleh Allah sejak ribuan tahun lampau.

Bagi umat Islam, di tanah inilah terbinanya Masjidil Aqsa, iaitu masjid ketiga paling mulia di dunia ini, setelah Masjidil Haram dan Masjid Nabawi.

Bagi penganut Yahudi pula, tanah tersebut merupakan “Tanah Yang Dijanjikan Tuhan” kepada mereka. Di situlah nenek moyang mereka berasal (Bani Israel), dan di situlah kampung halaman mereka. Mereka percaya, di tanah itulah terletaknya Bukit Zion, dan situlah tertanamnya Temple of Solomon, iaitu kuil suci mereka.

Atas kedua-dua sebab inilah, tanah tersebut menjadi rebutan antara Muslim dan Yahudi sejak dari dahulu, hinggalah membawa kepada pertumpahan darah sekarang.

Bagaimana dengan Kristian pula? Kristian juga, menganggap tanah tersebut sebagai tanah suci. Di Temple of Nazareth, yang terletak di tanah tersebut, merupakan tempat kelahiran Nabi Isa. Di tanah itulah Nabi Isa menyampaikan ajarannya, dan di tanah itu jugalah Nabi Isa disalib.

History of Golan Heights



The Golan Heights extends like a 15 x 32 mile finger between the borders of Lebanon, Jordan and Syria in the northeastern section of Israel. Israel's highest mountain, snow-capped Mt. Hermon (7,296 ft.), is located to the north of the 444 square mile plateau. The plateau was once actively volcanic and the northernmost points remain weathered and desolate. When held by Israeli forces, the highland has little military importance. If controlled by a hostile country, however, the Golan would be a strategic nightmare for Israel.

The Golan Heights rise from 400 to 1700 feet overlooking the Hula Valley, Israel's richest agricultural area, only about 60 unobstructed miles from Haifa and Acre, Israel's industrial heartland. The Golan falls within the Biblical boundaries of the Land of Israel (biblical Bashan), and was always part of the Jewish homeland. The uprising against the Roman Empire featured the battle of Gamla on the Golan Heights in 67 CE, three years before the fall of Jerusalem (70 CE). Over 9000 Jewish citizens were killed in a Madada-like encounter.

Syria, a province in the Ottoman Empire until World War I, did not have well defined borders in the area. In 1923, as part of difficult negotiations between England and France, the northern border between Syria and then British-controlled Palestine was established, and the Golan Heights were arbitrarily allocated to Syria, including some of the most fascinating and significant Christian sites in the Holy Land.

Monday, January 25, 2010

PERISTIWA SABRA SHATILA DIABADIKAN DALAM PUISI

Balada Seorang Gadis Kecil

Gadis kecil itu telah bertahun, dikecam derita,
Di khemah pelarian, yang menjanjikan dukacita.

Munir tak mengenal erti cinta, telah kering airmata,
Menangisi kematian, ayah bonda dan saudara.

Pada suatu senja langit Shatila,
Menyaksikan pembunuhan, anak kecil dan wanita,

Munir ditembak penuh luka, tapi ajalnya belum tiba,
Kerana Tuhan mengasihi dia.

Peristiwa hitam 17 September, telah menjadi bukti,
Sempurnalah kekejaman suatu bangsa yang sombong dan hina.

Berapa banyak lagi, gadis kecil tak berdosa,
Akan menjadi mangsa, kekejaman manusia.

Berapa abad lagi gadis kecil seperti Munir,
Akan menjadi korban, peperangan.

Zubir Ali (17 Disember 1982)

HOPE for The BetTer wOrLD


SABRA SHATILA

On September 16, 1982 the Lebanese Christian Phalangist militia entered the Beruit refugee camps called Sabra and Shatila. Their mission was authorized by the Israeli IDF, under the command of Defense Minister Ariel Sharon, that held the territory around Beruit at that point in time as a result of the June 1982 Israeli invasion of Lebanon. The Phalangists were looking for PLO fighters who, it was feared, had avoided evacuation from Beruit by hiding among the refugees. There were estimates of perhaps 200 armed men in the camps working out of the countless bunkers built by the PLO over the years, and stocked with generous reserves of ammunition.

The Phalangists, whose Maronite Christian president, Bachir Gemayel, had just been assassinated on September 14, entered the camps on the afternoon of the 16th and carried out a 62-hour rampage of rape and murder until Saturday morning, September 18th. They were motivated by revenge for the Gemayel killing and also for the years of brutality Lebanese suffered at the hands of Palestinians during the PLO occupation of Lebanon. [Later information revealed that Gemayel was assassinated by the Syrians, who opposed his alliance with the Israelis, and not by the PLO].

When Israeli soldiers were alerted to the massacre and ordered the Phalangists out, they found hundreds dead, including as many as 35 women and children. The rest were men: Palestinians, Lebanese, Pakistanis, Iranians, Syrians and Algerians. This was a small toll when compared to the tens of thousand who had died in the years of civil war and fighting with the PLO in Lebanon, but these deaths kindled crys of outrage in Israel, and internationally outside the Middle East. Curiously, there was little protest at the time in the Arab world, although "Sabra-Shatila" has now become a mantra of the Palestinian Arabs as a code word for their allegations of Israeli brutality. Most protests were (and are) directed at the Israelis, not the the Phalangists, who perpetrated the crime.

Estimates of the number killed range from 460 according to the Lebanese police, to 700-800 calculated by Israeli intelligence. Palestinians claim 3,000 to 3,500 dead and call the action "genocide".

When the scale of the massacre became known and photographs of the bodies in the refugee camps began to be published in the world press, Israel was held directly responsible for the atrocity. The Israeli public was shocked. On September 25, a huge demonstration of 300,000 Israelis was held in Tel Aviv demanding the resignation of Prime Minister Menahem Begin and Sharon and the establishment of a judicial commission of inquiry to investigate the massacre.

Sunday, January 24, 2010

TOK KENALI (1870 - 1933)....Ulama' pewaris para nabi


TOKOH ULAMA' KELANTAN

Tokoh ulama Kelantan paling masyhur, malah termasuk antara ulama besar Semenanjung Melayu. Sezaman dengan Tuan Husein Kedah, Pak Wan Sulaiman (Syeikhul Islam Kedah), Haji Abdullah Fahim (Mufti Pulau Pinang), Haji Abu Bakar Alim (Muar), Haji Mat Shafie Losong (Terengganu) dll. Guru pondok yang sangat dihormati, bahkan hingga sekarang pun namanya masih menjadi bualan dan disebut ramai.
Nama sebenar tokoh pendidik yang dilahirkan di Kg. Kenali, Kubang Kerian, Kota Bharu pada 1287H/1870M ini ialah Haji Mohd. Yusoff Ahmad.

Menuntut di Makkah selama 22 tahun (1305H – 1327H). Sangat alim dalam ilmu tatabahasa Arab (nahu/soraf), malahan beliaulah yang merintis kemasukan mata pelajaran ini ke dalam kurikulum pengajian pondok (sebelum ini, tertumpu pada usuluddin, fiqh dan tasawuf sahaja).

Walaupun Tok Kenali tidak meninggalkan karya tulis yang besar seperti Tuan Padang, Tuan Tabal dan Tok Wan Ali Kutan, namun beliau berjaya melahirkan satu angkatan ulama pelapis paling berwibawa – bukan sahaja di negeri Kelantan, tetapi juga di luar Kelantan. Antara murid-murid jempolannya termasuklah : Hj. Mat Jebeng (kemanakannya), Hj. Che Mat Padang Mengkali, Lebai Deraman Pasir Mas, Hj. Seman Sering (Syeikh Osman Jalaluddin al-Kalantani), Hj. Yaakub Lorong Gajah Mati, Hj. Abdul Kadir Melor, Hj. Abdullah Tahir Bunut Payong, Hj. Yusoff Padang Bemban, Hj. Awang Lambor, Dato’ Hj. Ahmad Maher al-Azhari, Hj. Ali Pulau Pisang, Hj. Abdul Majid Kayu Rendang, Hj. Mat Pauh, Hj. Awang Serendah, Hj. Daud Bukit Abal, Hj. Awang Beta, Hj. Hamzah Padang Bemban, Hj. Ismail Perol, Dato’ Hj. Ismail Yusoff, Hj. Abdul Rahman Lubok Tapah, Hj. Hasbullah Bot dan Hj. Nor Bot. Manakala dari luar Kelantan pula tersenarai pula nama-nama seperti Hj. Wan Abdul Latif Jerteh, Hj. Zainal Abidin Dungun, Dato’ Hj. Hasan Yunus al-Azhari (Menteri Besar Johor), Dato’ Hj. Abdul Rahim Yunus (Mufti Kerajaan Johor), Hj. Abdul Wahid Osman Sungai Udang, Hj. Ibrahim Bongek Rembau, Syeikh Mohd. Idris al-Marbawi al-Azhari Kuala Kangsar, Hj. Osman Bukit Besar, Hj. Abdullah Abbas Nasution Jitra, Hj. Bahauddin Sumatera Jeneri, Hj. Hasan Lampung, Hj. Yaakub Legor dan Tok Lata (Patani).

Di samping itu, dua orang putera Tok Kenali sendiri – Tuan Guru Hj. Ahmad dan Syeikh Mohd. Saleh Kenali (menetap di Makkah) – juga tergolong ulama dan pendakwah yang berjasa besar.

Nyatalah rumusan yang menyebut Kelantan sebagai “Serambi Mekah” itu sangat terkait dengan kehebatan dan kemasyhuran nama Tok Kenali.
Tok Kenali kembali ke rahmatullah di kediamannya pada pukul 7.30 pagi Ahad 2 Syaaban 1352 bertepatan 19 November 1933 dan dikebumikan di Kubang Kerian.

Saturday, January 23, 2010

PONDOK YG TERBAKAR BARU-BARU INI


Pondok Lubuk Tapah atau nama rasminya Madrasah Al-Rahmaniah Pondok Lubuk Tapah adalah sebuah institusi pengajian islam yang berkonsep tradisional dan merupakan antara pondok yang tertua di Kelantan.

Pondok Lubuk Tapah mula diasaskan oleh AllahyarhamTuan Guru Haji Abdul Rahman Bin Che Wan pada tahun 1931 setelah kembalinya beliau daripada belajar di Mekah.Bertempat di Kampung Lubuk Tapah,Lemal Pasir Mas, dengan jarak kira-kira 4 km dari Bandar Pasir Mas dan 16 km dari Pusat Bandar Kota Bharu, keluasan kawasan Pondok Lubuk Tapah adalah kira-kira dalam lingkungan 6 ekar.

Pada peringkat awal penubuhannya,kegiatan pondok ini adalah agak terhad dengan bilangan pelajarnya yang tidak ramai manakala kemudahan-kemudahan asasnya pula tidak lengkap dan kurang memuaskan.Pada masa itu pondok-pondok pelajar terdiri daripada pondok sebuah-sebuah yang dibina sendiri oleh pelajar atau ibu bapa yang menghantar anak-anaknya memondok disini.Pondok-pondok dibina diatas tanah kepunyaan Tuan Guru Haji Abdul Rahman.

Pelajar-pelajar yang datang menuntut di Pondok Lubuk Tapah datang dari seluruh negeri di Malaysia dan ada juga pelajar yang datang dari negara-negara jiran
seperti Thailand,Indonesia,Singapura dan kemboja.

Sehingga kini Pondok Lubuk Tapah telah melahirkan ribuan pelajar dimana ada dikalangan bekas-bekas pelajar pondok ini pulang menyebarkan ilmu dan memberi khidmat kepada masyarakat samada mengajar dengan membuka pondok atau sekolah agama,mengajar di masjid dan madrasah,menjadi imam masjid,bilal dan sebagainya. Bagi menambahkan lagi kefahaman dalam ilmu pengetahuan agama,terdapat juga bekas-bekas pelajar yang melanjutkan pengajian mereka ke negara-negara timur tengah seperti ke Mesir dan Syria.

Pondok Lubuk Tapah mengalami perkembangan dan kemajuan dari masa ke semasa dan perubahan itu semakin ketara apabila Tuan Guru Haji Abdullah pulang dari Mekah pada Disember 1966 setelah berkelana menuntut ilmu di sana selama 14 tahun semenjak tahun 1953.Beliau yang merupakan anak kedua kepada pasangan Tuan Guru Haji Abdul Rahman dan Hajah Nik Zainab binti Nik Mud membantu ayahnya mengajar dan mentadbir pondok hinggalah akhirnya beliau mengambil tempat ayahnya menjadi mudir pondok.Dibawah pentadbiran beliau Pondok Lubuk Tapah semakin berkembang pesat dan semakin dikenali bukan sahaja di Kelantan bahkan di seluruh Malaysia.Bilangan pelajarnya semakin bertambah manakala infrastruktur dan kemudahan-kemudahan asasnya juga semakin baik dan lengkap.Sehingga kini terdapat kira-kira 400 orang pelajar yang menghuni di Pondok Lubuk Tapah termasuk dari kalangan warga tua dan mereka yang sudah berkeluarga.

LAMUNAN KENYATAAN DI PULAU PENYENGAT


23 DISEMBER 2009

Program berterusan pada hari ini. Selesai menikmati jamuan sarapan pagi di dewan makan hotel, aku dan rakan-rakan yang lain beserta pensyarah pengiring dibawa melawat ke tempat penghasilan dan penjualan sotong kering dan makanan ringan berasaskan sumber laut. Di sini kami berborong sakan dengan pelbagai pilihan makanan ringan yang disajikan untuk dibawa balik ke kampung halaman. Setiap daripada kami boleh dikatakan menghabiskan tidak kurang dari seratus ribu rupiah atau bersamaan dengan RM 35 setiap orang. Barangan yang dibeli dikumpul di satu tempat demi kemudahan kami untuk menaiki feri untuk balik ke Malaysia nanti.

Kami kemudiannya meneruskan lawatan ke pusat beli-belah tumpuan ramai di Bagan Pinang. Kawasan ini terkenal dengan barangan yang murah meliputi pakaian dan aksesori peribadi yang bermacam lagi. Aku tidak melepaskan peluang ini dengan menghabiskan jumlah wang agak banyak di sini dengan membeli cenderamata berupa pakaian untuk kesemua ahli keluargaku yang sebelum ini banyak membantu dan menyokong aku dalam menyertai kembara ilmu ini.

Kembara diteruskan lagi. Kali ini aku bersama yang lain akan ke sebuah pulau kecil yang sewaktu ketika dahulu merupakan pusat pemerintahan di Kepulauan Riau. Pulau yang dimaksudkan adalah Pulau Penyengat dan pemerintahan yang dimaksudkan adalah sebuah pentadbiran lampau yang diketuai oleh Raja Ali Haji yang terkenal dengan Gurindam Dua Belas. Perjalanan ke pulau ini mengambil masa sepuluh minit dengan menaiki bot kayu yang sentiasa berulang-alik mengambil penumpang dengan kadar bayaran sebanyak tiga ribu rupiah pergi-balik.

Setibanya aku di Pulau Penyengat, sebuah masjid yang berwarna kuning seakan kuning telur tersergam indah bagaikan meraikan kunjungan kami ke sini. Setelah diberi penerangan oleh penduduk tempatan barulah aku tahu bahawa masjid ini sememangnya menggunakan kuning telur sebagai bahan asas menggantikan simen. Maha Suci Allah yang mengurniakan kebijaksanaan kepada hambanya sehingga manusia mampu berfikir untuk melakukan sesuatu mengikut keperluan. Aku sempat menunaikan solat zohor dan asar secara jamak dan berjamaah di masjid ini.

Daurah Ilmiah ataupun kembara ilmu ini hampir ke penghujungnya. Feri yang akan membawa aku dan peserta rombongan yang lain akan bertolak ke Stulang Laut tidak lama lagi. Masa yang tersisa diisi dengan kunjungan kami ke Restoran Nasi Padang yang begitu tersohor di Bagan Pinang iaitu Restoran Sederhana. Kami menjamu selera dengan masakan Indonesia yang sebenar sebelum berangkat pulang. Sejurus selepas itu, lebih kurang jam 3 petang waktu di sini, panggilan akhir untuk penumpang feri ke Stulang Laut, Johor dibuat. Ini bermakna aku bersama rakan dan pensyarah yang lain harus bergegas masuk ke feri dengan segera agar tidak ketinggalan. Kami tidur nyenyak di dalam feri sehingga tiba di jeti Stulang Laut. Aku memeriksa bagasi dan barangan yang dibeli di Singapura dan Indonesia. memilih yang mana aku punya untuk dibawa balik ke kampung halaman aku di Kota Bharu.

Aku merasa begitu bersyukur dan terharu kerana Allah taala telah memilih aku untuk menyertai kembara ilmu yang amat bermakna ini. Segala yang aku nukilkan di sini hanyalah secebis perasaan dan pengalaman yang aku alami sepanjang daurah sedangkan apa yang terkandung di sudut hatiku jauh lebih menyentuh dan mempunyai makna yang tidak dapat aku nyatakan. Semoga Allah memberkati kita semua.

Islamic Widget