Tuesday, June 14, 2011

KOTA KITA WAJAH KITA

Dekat di Mata Dekat di Hati

Sepanjang penulis membesar dan menetap di Kota Bharu hampir suku abad, penulis dapat melihat perkembangan, perubahan, transformasi, evolusi dan revolusi bandar ini yang terjadi mengikut acuan, adunan, olahan dan gubahan kita yang tersendiri.

Perbezaan politik tidak membantutkan pembangunan KB juga tidak memecahbelahkan penduduk kota ini. Kita tetap membangun dengan cara sendiri walaupun dengan agak perlahan namun kita ada keunikan yang tiada di kota @ bandar lain. Kita sedang merangkak, berjalan, berlari dan seterusnya memecut ke arah kemajuan yang seimbang dan harmoni.

Sebuah kota yang hebat bukan hanya megah pada bangunan, lebuhraya dan sistem semata-mata tetapi jati diri sesebuah kota itu memainkan peranan terpenting dalam mengkategorikan kehebatan sesuatu kota. Terdapat beberapa kota dunia yang terkenal dengan penampilan dan imej mereka yang tersendiri. Misalnya kota Paris yang terkenal sebagai Kota Cinta dan juga Kota 1000 gereja yang terdapat di Manado, Indonesia.

Di Malaysia pula, Kuala Terengganu, juga dikenali sebagai kota@ bandaraya warisan pesisir air dan Melaka sebagai Bandaraya Bersejarah. Kota Bharu sedang mempergiatkan usaha ke arah mencapai bandaraya Islam sepenuhnya pada tahun 2015. Usaha bandar ini ke arah mencapai wawasan tersebut harus digagasi oleh semua lapisan penduduk kota ini. Sekarang ini, terdapat beberapa penampilan ketara ke arah mencapai status bandaraya penuh.

Antara ciri-ciri yang terdapat di Kota Bharu :


  • Senibina yang melambangkan Al-Quran sebagai rujukan utama.
  • Meng-arusperdanakan tulisan Jawi ke serata tempat.

  • Bangunan senibina Moorish dan berkubah.
  • Program-program agama sentiasa dijalankan.
Begitulah sedikit-sebanyak yang dapat penulis kongsikan tentang sebuah kota yang dekat di mata dan dekat di hati penulis. 


"KOTA KITA WAJAH KITA"

1 comment:

Islamic Widget