Saturday, January 30, 2010

Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat

Latarbelakang Keluarga Dan Pendidikan

Dilahirkan di Kampung Pulau Melaka, Kota Bharu pada tahun 1931, Tuan Guru Haji Abdul Aziz telah mempelajari ilmu agama sejak alam kanak-kanak lagi. Mula-mula beliau belajar dengan ayahnya sendiri, Tuan Guru Haji Nik Mat, juga seorang guru agama dan ulama yang terkenal di kampungnya pada masa itu.

Kemudian Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz melanjutkan pula pengajian agamanya di pondok Tuan Guru Haji Abbas di Jertih, Terengganu. Selepas beberapa tahun mendalami ilmu agama dengan Tuan Guru Haji Abbas, beliau berangkat ke India untuk melanjutkan pengajiannya di sana pula.

Setelah tamat pengajiannya di India, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz berangkat pula ke Mesir. Di Mesir beliau memasuki Universiti Al-Azhar di dalam jurusan bahasa Arab. Setelah memperolehi ijazah Sarjana Muda di dalam Pengajian Arab, Tuan Guru Haji Nik Aziz meneruskan lagi pengajiannya di universiti yang sama di dalam jurusan perundangan Islam. Beliau lulus pengajiannya sehingga ke peringkat sarjana iaitu M.A. di bidang perundangan Islam.

Pulang Ke Tanahair
Setelah dadanya diisi dengan ilmu agama secara mendalam, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz kembali semula ke tanahair. Di tanahair beliau memulakan kerjayanya sebagai seorang guru agama di sebuah sekolah agama rakyat di samping mengajar agama di kelas-kelas dewasa pada sebelah malamnya. Beberapa tahun kemudian beliau mengajar pula di Sekolah Arab Maahad Muhammadi Kota Bharu – sebuah sekolah menengah agama aliran Arab yang tertua dan terbesar di negeri Kelantan.

Dalam masa yang sama, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz menceburkan dirinya di dalam kegiatan-kegiatan dakwah. Beliau menyampaikan ceramah-ceramah agama di pelbagai tempat khususnya di Masjid Kampung Pulau Melaka – kampung tempat beliau dilahir dan dibesarkan!.

Dari semasa ke semasa namanya semakin terkenal. Murid-muridnya semakin bertambah ramai. Imejnya sebagai seorang tokoh ulama yang disegani dan dikagumi ramai semakin menonjol. Pengaruhnya semakin meluas. Kewibawaaannya semakin mendapat pengiktirafan umum.

Friday, January 29, 2010

PERMATA YANG TELAH TIADA


TOK SELEHONG (1872 – 1935)

Tokoh Guru Pondok paling terkemuka di Jajahan Tumpat selepas zaman Haji Abdul Malek Sungai Pinang. Seangkatan degan Tok Kenali, Tok Padang Jelapang, Tok Bachok, Tok Seridik dan Tok Kemuning.
Nama sebenarnya ialah Haji Abdul Rahman bin Haji Osman. Kadang-kadang dipanggil juga dengan nama Haji Abdul Rahman Syair atau Tok Syair kerana kepandaiannya mengarang syair.
Seorang daripada guru awalnya tentulah Haji Abdul Malek Sungai Pinang yang berdekatan dengan kampungnya. Kemudian menyambung belajar di Pondok Cha-ok, Patani berguru dengan Tok Cha-ok @ Haji Abdullah bin Mohd. Akib. Akhir sekali pergi mendalami pengajian di kota Makkah – berguru dengan Pak Chik Wan Daud Patani, Tuan Mukhtar Bogor, Tok Shafie Kedah dan ramai lagi.
Selepas 18 tahun bermukim di tanah suci Makkah, pulang ke tanah air (1921) lalu mengasas pusat pengajian pondok sendiri di pinggir Sungai Selehong. Di pondok inilah beliau mengajar dan mengembangkan pondoknya yang sangat dikenali ramai pada zaman itu. Bidang ilmu yang sangat ditumpukannya ialah ihsanuddin atau tasawuf dengan Syarh Hikam Ibn Ata’Allah sebagai teks utama.
Tok Guru Selehong masyhur sebagai ahli sufi yang zahid. Bagi tujuan supaya hatinya tidak tertambat kepada dunia, beliau menggali sebuah lubang khas dalam kawasan tanah perkuburan Islam berhampiran Pondok Selehong yang dijadikannya semacam kamar khusus tempat beliau beribadat dan bersuluk.
Hobi tok guru yang pandai bersilat ini pun agak aneh. Beliau bukan sahaja sering keluar memikat ikan dan berburu rusa, malahan meminati haiwan yang cantik-cantik seperti kuda, biri-biri jantan, ayam jantan laklung persis orang pilihara ayam serama zaman kini.
Bapa mertua kepada Tuan-tuan Guru Haji Ahmad Bat Tiga Repek dan Haji Awang Beta ini kembali ke rahmatullah pada jam 8.30 malam Khamis 18 Zulkaedah1353 bersamaan 20 Februari 1935 dan dikebumikan di Kubor Selehong, Tumpat.
Kegiatan dakwah Islamiahnya diteruskan oleh murid-muridnya hingga ke hari ini. Antara yang masyhur termasuklah Pak Chu Che Abbas Kelong, Haji Yaakub Kelong, Haji Pak Man Berangan, Haji Che Mamat Kok Keli., Haji Awang Lambor, Haji Yaakub Wakaf Bharu, Haji Abdul Rahman Dalam Pator, Haji Abdul Rahman Tendong, Hj. Abdul Rahman Pohon Tanjung, Hj. Abdullah Tal Tujoh, Hj. Che Mat Padang Upeh, Hj. Abdul Aziz Kg. Tujoh, Hj. Mat Bola Geting, Hj. Saleh Pedada Bunohan, Pak Su Wil Kg. Dangar, Hj. Abdul Kadir Gaal, YB Hj. Muhammad Batu Hitam dan Hj. Wan Abdul Latif Jerteh (Terengganu).

Wednesday, January 27, 2010

TANAH BERKAT RAHMAT ILAHI


 Menjadi ReBuTAn Mengejar EmpUnYa SeMua Yg BeRlaku diTanganNYa

Bagi kedua-dua pihak Islam dan Yahudi, tanah yang didiami oleh Palestin dan Israel sekarang merupakan tanah yang istimewa, yang telah ditentukan oleh Allah sejak ribuan tahun lampau.

Bagi umat Islam, di tanah inilah terbinanya Masjidil Aqsa, iaitu masjid ketiga paling mulia di dunia ini, setelah Masjidil Haram dan Masjid Nabawi.

Bagi penganut Yahudi pula, tanah tersebut merupakan “Tanah Yang Dijanjikan Tuhan” kepada mereka. Di situlah nenek moyang mereka berasal (Bani Israel), dan di situlah kampung halaman mereka. Mereka percaya, di tanah itulah terletaknya Bukit Zion, dan situlah tertanamnya Temple of Solomon, iaitu kuil suci mereka.

Atas kedua-dua sebab inilah, tanah tersebut menjadi rebutan antara Muslim dan Yahudi sejak dari dahulu, hinggalah membawa kepada pertumpahan darah sekarang.

Bagaimana dengan Kristian pula? Kristian juga, menganggap tanah tersebut sebagai tanah suci. Di Temple of Nazareth, yang terletak di tanah tersebut, merupakan tempat kelahiran Nabi Isa. Di tanah itulah Nabi Isa menyampaikan ajarannya, dan di tanah itu jugalah Nabi Isa disalib.

History of Golan Heights



The Golan Heights extends like a 15 x 32 mile finger between the borders of Lebanon, Jordan and Syria in the northeastern section of Israel. Israel's highest mountain, snow-capped Mt. Hermon (7,296 ft.), is located to the north of the 444 square mile plateau. The plateau was once actively volcanic and the northernmost points remain weathered and desolate. When held by Israeli forces, the highland has little military importance. If controlled by a hostile country, however, the Golan would be a strategic nightmare for Israel.

The Golan Heights rise from 400 to 1700 feet overlooking the Hula Valley, Israel's richest agricultural area, only about 60 unobstructed miles from Haifa and Acre, Israel's industrial heartland. The Golan falls within the Biblical boundaries of the Land of Israel (biblical Bashan), and was always part of the Jewish homeland. The uprising against the Roman Empire featured the battle of Gamla on the Golan Heights in 67 CE, three years before the fall of Jerusalem (70 CE). Over 9000 Jewish citizens were killed in a Madada-like encounter.

Syria, a province in the Ottoman Empire until World War I, did not have well defined borders in the area. In 1923, as part of difficult negotiations between England and France, the northern border between Syria and then British-controlled Palestine was established, and the Golan Heights were arbitrarily allocated to Syria, including some of the most fascinating and significant Christian sites in the Holy Land.

Monday, January 25, 2010

PERISTIWA SABRA SHATILA DIABADIKAN DALAM PUISI

Balada Seorang Gadis Kecil

Gadis kecil itu telah bertahun, dikecam derita,
Di khemah pelarian, yang menjanjikan dukacita.

Munir tak mengenal erti cinta, telah kering airmata,
Menangisi kematian, ayah bonda dan saudara.

Pada suatu senja langit Shatila,
Menyaksikan pembunuhan, anak kecil dan wanita,

Munir ditembak penuh luka, tapi ajalnya belum tiba,
Kerana Tuhan mengasihi dia.

Peristiwa hitam 17 September, telah menjadi bukti,
Sempurnalah kekejaman suatu bangsa yang sombong dan hina.

Berapa banyak lagi, gadis kecil tak berdosa,
Akan menjadi mangsa, kekejaman manusia.

Berapa abad lagi gadis kecil seperti Munir,
Akan menjadi korban, peperangan.

Zubir Ali (17 Disember 1982)

HOPE for The BetTer wOrLD


SABRA SHATILA

On September 16, 1982 the Lebanese Christian Phalangist militia entered the Beruit refugee camps called Sabra and Shatila. Their mission was authorized by the Israeli IDF, under the command of Defense Minister Ariel Sharon, that held the territory around Beruit at that point in time as a result of the June 1982 Israeli invasion of Lebanon. The Phalangists were looking for PLO fighters who, it was feared, had avoided evacuation from Beruit by hiding among the refugees. There were estimates of perhaps 200 armed men in the camps working out of the countless bunkers built by the PLO over the years, and stocked with generous reserves of ammunition.

The Phalangists, whose Maronite Christian president, Bachir Gemayel, had just been assassinated on September 14, entered the camps on the afternoon of the 16th and carried out a 62-hour rampage of rape and murder until Saturday morning, September 18th. They were motivated by revenge for the Gemayel killing and also for the years of brutality Lebanese suffered at the hands of Palestinians during the PLO occupation of Lebanon. [Later information revealed that Gemayel was assassinated by the Syrians, who opposed his alliance with the Israelis, and not by the PLO].

When Israeli soldiers were alerted to the massacre and ordered the Phalangists out, they found hundreds dead, including as many as 35 women and children. The rest were men: Palestinians, Lebanese, Pakistanis, Iranians, Syrians and Algerians. This was a small toll when compared to the tens of thousand who had died in the years of civil war and fighting with the PLO in Lebanon, but these deaths kindled crys of outrage in Israel, and internationally outside the Middle East. Curiously, there was little protest at the time in the Arab world, although "Sabra-Shatila" has now become a mantra of the Palestinian Arabs as a code word for their allegations of Israeli brutality. Most protests were (and are) directed at the Israelis, not the the Phalangists, who perpetrated the crime.

Estimates of the number killed range from 460 according to the Lebanese police, to 700-800 calculated by Israeli intelligence. Palestinians claim 3,000 to 3,500 dead and call the action "genocide".

When the scale of the massacre became known and photographs of the bodies in the refugee camps began to be published in the world press, Israel was held directly responsible for the atrocity. The Israeli public was shocked. On September 25, a huge demonstration of 300,000 Israelis was held in Tel Aviv demanding the resignation of Prime Minister Menahem Begin and Sharon and the establishment of a judicial commission of inquiry to investigate the massacre.

Sunday, January 24, 2010

TOK KENALI (1870 - 1933)....Ulama' pewaris para nabi


TOKOH ULAMA' KELANTAN

Tokoh ulama Kelantan paling masyhur, malah termasuk antara ulama besar Semenanjung Melayu. Sezaman dengan Tuan Husein Kedah, Pak Wan Sulaiman (Syeikhul Islam Kedah), Haji Abdullah Fahim (Mufti Pulau Pinang), Haji Abu Bakar Alim (Muar), Haji Mat Shafie Losong (Terengganu) dll. Guru pondok yang sangat dihormati, bahkan hingga sekarang pun namanya masih menjadi bualan dan disebut ramai.
Nama sebenar tokoh pendidik yang dilahirkan di Kg. Kenali, Kubang Kerian, Kota Bharu pada 1287H/1870M ini ialah Haji Mohd. Yusoff Ahmad.

Menuntut di Makkah selama 22 tahun (1305H – 1327H). Sangat alim dalam ilmu tatabahasa Arab (nahu/soraf), malahan beliaulah yang merintis kemasukan mata pelajaran ini ke dalam kurikulum pengajian pondok (sebelum ini, tertumpu pada usuluddin, fiqh dan tasawuf sahaja).

Walaupun Tok Kenali tidak meninggalkan karya tulis yang besar seperti Tuan Padang, Tuan Tabal dan Tok Wan Ali Kutan, namun beliau berjaya melahirkan satu angkatan ulama pelapis paling berwibawa – bukan sahaja di negeri Kelantan, tetapi juga di luar Kelantan. Antara murid-murid jempolannya termasuklah : Hj. Mat Jebeng (kemanakannya), Hj. Che Mat Padang Mengkali, Lebai Deraman Pasir Mas, Hj. Seman Sering (Syeikh Osman Jalaluddin al-Kalantani), Hj. Yaakub Lorong Gajah Mati, Hj. Abdul Kadir Melor, Hj. Abdullah Tahir Bunut Payong, Hj. Yusoff Padang Bemban, Hj. Awang Lambor, Dato’ Hj. Ahmad Maher al-Azhari, Hj. Ali Pulau Pisang, Hj. Abdul Majid Kayu Rendang, Hj. Mat Pauh, Hj. Awang Serendah, Hj. Daud Bukit Abal, Hj. Awang Beta, Hj. Hamzah Padang Bemban, Hj. Ismail Perol, Dato’ Hj. Ismail Yusoff, Hj. Abdul Rahman Lubok Tapah, Hj. Hasbullah Bot dan Hj. Nor Bot. Manakala dari luar Kelantan pula tersenarai pula nama-nama seperti Hj. Wan Abdul Latif Jerteh, Hj. Zainal Abidin Dungun, Dato’ Hj. Hasan Yunus al-Azhari (Menteri Besar Johor), Dato’ Hj. Abdul Rahim Yunus (Mufti Kerajaan Johor), Hj. Abdul Wahid Osman Sungai Udang, Hj. Ibrahim Bongek Rembau, Syeikh Mohd. Idris al-Marbawi al-Azhari Kuala Kangsar, Hj. Osman Bukit Besar, Hj. Abdullah Abbas Nasution Jitra, Hj. Bahauddin Sumatera Jeneri, Hj. Hasan Lampung, Hj. Yaakub Legor dan Tok Lata (Patani).

Di samping itu, dua orang putera Tok Kenali sendiri – Tuan Guru Hj. Ahmad dan Syeikh Mohd. Saleh Kenali (menetap di Makkah) – juga tergolong ulama dan pendakwah yang berjasa besar.

Nyatalah rumusan yang menyebut Kelantan sebagai “Serambi Mekah” itu sangat terkait dengan kehebatan dan kemasyhuran nama Tok Kenali.
Tok Kenali kembali ke rahmatullah di kediamannya pada pukul 7.30 pagi Ahad 2 Syaaban 1352 bertepatan 19 November 1933 dan dikebumikan di Kubang Kerian.

Saturday, January 23, 2010

PONDOK YG TERBAKAR BARU-BARU INI


Pondok Lubuk Tapah atau nama rasminya Madrasah Al-Rahmaniah Pondok Lubuk Tapah adalah sebuah institusi pengajian islam yang berkonsep tradisional dan merupakan antara pondok yang tertua di Kelantan.

Pondok Lubuk Tapah mula diasaskan oleh AllahyarhamTuan Guru Haji Abdul Rahman Bin Che Wan pada tahun 1931 setelah kembalinya beliau daripada belajar di Mekah.Bertempat di Kampung Lubuk Tapah,Lemal Pasir Mas, dengan jarak kira-kira 4 km dari Bandar Pasir Mas dan 16 km dari Pusat Bandar Kota Bharu, keluasan kawasan Pondok Lubuk Tapah adalah kira-kira dalam lingkungan 6 ekar.

Pada peringkat awal penubuhannya,kegiatan pondok ini adalah agak terhad dengan bilangan pelajarnya yang tidak ramai manakala kemudahan-kemudahan asasnya pula tidak lengkap dan kurang memuaskan.Pada masa itu pondok-pondok pelajar terdiri daripada pondok sebuah-sebuah yang dibina sendiri oleh pelajar atau ibu bapa yang menghantar anak-anaknya memondok disini.Pondok-pondok dibina diatas tanah kepunyaan Tuan Guru Haji Abdul Rahman.

Pelajar-pelajar yang datang menuntut di Pondok Lubuk Tapah datang dari seluruh negeri di Malaysia dan ada juga pelajar yang datang dari negara-negara jiran
seperti Thailand,Indonesia,Singapura dan kemboja.

Sehingga kini Pondok Lubuk Tapah telah melahirkan ribuan pelajar dimana ada dikalangan bekas-bekas pelajar pondok ini pulang menyebarkan ilmu dan memberi khidmat kepada masyarakat samada mengajar dengan membuka pondok atau sekolah agama,mengajar di masjid dan madrasah,menjadi imam masjid,bilal dan sebagainya. Bagi menambahkan lagi kefahaman dalam ilmu pengetahuan agama,terdapat juga bekas-bekas pelajar yang melanjutkan pengajian mereka ke negara-negara timur tengah seperti ke Mesir dan Syria.

Pondok Lubuk Tapah mengalami perkembangan dan kemajuan dari masa ke semasa dan perubahan itu semakin ketara apabila Tuan Guru Haji Abdullah pulang dari Mekah pada Disember 1966 setelah berkelana menuntut ilmu di sana selama 14 tahun semenjak tahun 1953.Beliau yang merupakan anak kedua kepada pasangan Tuan Guru Haji Abdul Rahman dan Hajah Nik Zainab binti Nik Mud membantu ayahnya mengajar dan mentadbir pondok hinggalah akhirnya beliau mengambil tempat ayahnya menjadi mudir pondok.Dibawah pentadbiran beliau Pondok Lubuk Tapah semakin berkembang pesat dan semakin dikenali bukan sahaja di Kelantan bahkan di seluruh Malaysia.Bilangan pelajarnya semakin bertambah manakala infrastruktur dan kemudahan-kemudahan asasnya juga semakin baik dan lengkap.Sehingga kini terdapat kira-kira 400 orang pelajar yang menghuni di Pondok Lubuk Tapah termasuk dari kalangan warga tua dan mereka yang sudah berkeluarga.

LAMUNAN KENYATAAN DI PULAU PENYENGAT


23 DISEMBER 2009

Program berterusan pada hari ini. Selesai menikmati jamuan sarapan pagi di dewan makan hotel, aku dan rakan-rakan yang lain beserta pensyarah pengiring dibawa melawat ke tempat penghasilan dan penjualan sotong kering dan makanan ringan berasaskan sumber laut. Di sini kami berborong sakan dengan pelbagai pilihan makanan ringan yang disajikan untuk dibawa balik ke kampung halaman. Setiap daripada kami boleh dikatakan menghabiskan tidak kurang dari seratus ribu rupiah atau bersamaan dengan RM 35 setiap orang. Barangan yang dibeli dikumpul di satu tempat demi kemudahan kami untuk menaiki feri untuk balik ke Malaysia nanti.

Kami kemudiannya meneruskan lawatan ke pusat beli-belah tumpuan ramai di Bagan Pinang. Kawasan ini terkenal dengan barangan yang murah meliputi pakaian dan aksesori peribadi yang bermacam lagi. Aku tidak melepaskan peluang ini dengan menghabiskan jumlah wang agak banyak di sini dengan membeli cenderamata berupa pakaian untuk kesemua ahli keluargaku yang sebelum ini banyak membantu dan menyokong aku dalam menyertai kembara ilmu ini.

Kembara diteruskan lagi. Kali ini aku bersama yang lain akan ke sebuah pulau kecil yang sewaktu ketika dahulu merupakan pusat pemerintahan di Kepulauan Riau. Pulau yang dimaksudkan adalah Pulau Penyengat dan pemerintahan yang dimaksudkan adalah sebuah pentadbiran lampau yang diketuai oleh Raja Ali Haji yang terkenal dengan Gurindam Dua Belas. Perjalanan ke pulau ini mengambil masa sepuluh minit dengan menaiki bot kayu yang sentiasa berulang-alik mengambil penumpang dengan kadar bayaran sebanyak tiga ribu rupiah pergi-balik.

Setibanya aku di Pulau Penyengat, sebuah masjid yang berwarna kuning seakan kuning telur tersergam indah bagaikan meraikan kunjungan kami ke sini. Setelah diberi penerangan oleh penduduk tempatan barulah aku tahu bahawa masjid ini sememangnya menggunakan kuning telur sebagai bahan asas menggantikan simen. Maha Suci Allah yang mengurniakan kebijaksanaan kepada hambanya sehingga manusia mampu berfikir untuk melakukan sesuatu mengikut keperluan. Aku sempat menunaikan solat zohor dan asar secara jamak dan berjamaah di masjid ini.

Daurah Ilmiah ataupun kembara ilmu ini hampir ke penghujungnya. Feri yang akan membawa aku dan peserta rombongan yang lain akan bertolak ke Stulang Laut tidak lama lagi. Masa yang tersisa diisi dengan kunjungan kami ke Restoran Nasi Padang yang begitu tersohor di Bagan Pinang iaitu Restoran Sederhana. Kami menjamu selera dengan masakan Indonesia yang sebenar sebelum berangkat pulang. Sejurus selepas itu, lebih kurang jam 3 petang waktu di sini, panggilan akhir untuk penumpang feri ke Stulang Laut, Johor dibuat. Ini bermakna aku bersama rakan dan pensyarah yang lain harus bergegas masuk ke feri dengan segera agar tidak ketinggalan. Kami tidur nyenyak di dalam feri sehingga tiba di jeti Stulang Laut. Aku memeriksa bagasi dan barangan yang dibeli di Singapura dan Indonesia. memilih yang mana aku punya untuk dibawa balik ke kampung halaman aku di Kota Bharu.

Aku merasa begitu bersyukur dan terharu kerana Allah taala telah memilih aku untuk menyertai kembara ilmu yang amat bermakna ini. Segala yang aku nukilkan di sini hanyalah secebis perasaan dan pengalaman yang aku alami sepanjang daurah sedangkan apa yang terkandung di sudut hatiku jauh lebih menyentuh dan mempunyai makna yang tidak dapat aku nyatakan. Semoga Allah memberkati kita semua.

Thursday, January 21, 2010

PULAU KECIL YANG MENGGAMIT


22 DISEMBER 2009

Hidangan telah tersedia sejurus aku dan sahabat yang lain selesai menunaikan solat subuh secara berjamaah diimamkam Habib Hasan sendiri. Makanan tradisional melayu yang desediakan termasuklah murtabak, nasi briyani,rendang ayam dan banyak lagi begitu enak sehingga aku terpaksa menggunakan beberapa biji pinggan untuk menikmatinya begitu juga rakan taulan aku yang lain. Layanan yang diberi oleh pihak Masjid Ba’alawi begitu mengharukan aku bermula dari bilik tidur berhawa dingin hinggalah kepada sajian yang lazat dan sedap. Sesekali terlintas di benak mindaku betapa mereka begitu meraikan tetamu yang singgah dan bermalam di tempat ini hingga membuatkan aku terkadang terasa malu dengan layanan ala tetamu vip ini.

Pejabat Majlis Ugama Islam Singapura(MUIS) menjadi destinasi kami berikutnya. Kami disambut mesra oleh mufti Singapura sendiri beserta beberapa pegawai berkaitan setibanya kami di sana. Beliau membawa kami mengelilingi bangunan MAIS yang serba baru dan tidak kurang hebatnya jika dibandingkan dengan bangunan Jakim yang terdapat di Putrajaya. Kami kemudiannya dibawa ke dewan khas bagi sesi perbincangan mengenai situasi umat Islam di Singapura pada hari ini dan persoalan mengenai perkembangan dakwah di sini. Habib Isa Bin Semit iaitu mufti Singapura merupakan agamawan yang disegani dan dihormati di Singapura bahkan di Malaysia juga beliau dikenali ramai sebagai tokoh Islam. Kami dijamu dengan pelbagai kuih-muih dan beberapa hidangan tempatan yang tidak pernah aku ketemui di Malaysia.

Selesai berdiskusi di pejabat MUIS, kami dibawa pula melawat ke Malay Village yang memaparkan budaya masyarakat melayu dan tokoh-tokoh melayu yang disegani sepanjang zaman. Aku teringat akan papatah melayu yang berbunyi gajah mati meninggalkan gading, harimau mati meninggakan belang, manusia mati meninggalkan nama, semasa mengunjungi tempat ini. Biodata dan perjalanan hidup beberapa tokoh melayu diabadikan di sini sebagai kenangan dan peniup semangat kepada pelawat yang mengunjungi tempat ini. Banyak juga pelajaran yang aku perolehi disini.


Setelah penat menimba ilmu dan pengetahuan di pejabat MUIS dan Malay Village, tibalah masa yang ditunggu-tunggu terutama sekali oleh golongan hawa iaitu membeli-belah. Kami dibawa oleh Pak Din iaitu pemandu pelancong khas yang disediakan oleh pihak Masjid Ba’alawi ke tempat membeli-belah yang agak terkenal di Singapura iaitu Mustofa Center. Di sini terdapat pelbagai barangan berupa cenderamata dan pakaian yang boleh didapati dengan tawaran harga yang berpatutan jika dibandingkan dengan pusat membeli-belah lain di Singapura. Kos hidup di Singapura begitu tinggi jika dibandingkan dengan Malaysia, justeru tidak hairanlah harga barangan yang ditawarkan di sini lebih mahal berbanding di Malaysia. Aku hanya membeli sedikit cenderamata untuk sanak saudara dan rakan taulan di Malaysia.

SEKETIKA DI KOTA GURINDAM



Kembara di Singapura hampir tiba ke penghujungnya. Kami berkemas dan bersiap untuk ke Jeti Tanah Merah bagi menaiki feri ke Pulau Bentan di Kepulauan Riau Indonesia. Ustaz Rahim dan Ustaz Nazmi kerap mengingatkan kami agar tidak tertinggal barangan dan turut menasihati agar tidak lupa memakan ubat muntah terutama bagi mereka yang mabuk laut. Perjalanan ke Bagan Pinang, Pulau Bentan mengambil masa dua jam setengah mengharungi laut yang kadang kala berombak dan sekali-sekala feri yang dinaiki sedikit terumbang-ambing akibat dipukul ombak.

Jam di tangan menunjukkan pukul 9 malam. Aku agak terkeliru seketika apabila jam di jeti Tanjung Pinang menunjukkan pukul 8 malam setibanya aku di sana. Rupa-rupanya setelah aku bertanya kepada seorang rakan, dia memberitahu padaku bahawa waktu di sini lewat sejam berbanding di Malaysia. Aku cuba membiasakan dengan waktu di sini tanpa mengubah sedikit pun jarum jam yang aku pakai. Aku, rakan-rakan beserta pensyarah pengiring dijemput beberapa buah kenderaan yang sedang menanti di luar jeti. Pihak di sana telah menyediakan kemudahan pengangkutan bagi kemudahan dan keselesaan kami. Aku kemudiannya bersama lima lagi kawanku menaiki sebuah mpv yang benama Krista Kijang iaitu versi Indonesia bagi Toyota Unser. Aku tiba ke destinasi yang dituju iaitu perkarangan Masjid Qanaah, Batu Kucing. Aku beserta semua rombongan disambut dengan paluan kompang yang amat meriah dan memecah kesepian suasana malam di saat bulan sabit menyorok di sebalik awan.

Kami begitu dialu-alukan dengan pelbagai persembahan daripada penduduk kampung. Bermula daripada persembahan nasyid dan tarannum yang dipersembahkan oleh anak-anak cilik sehinggalah kepada persembahan gurindam dan berbalas pantun oleh srikandi-srikandi tempatan yang tampil dengan personaliti yang menawan. Majlis diteruskan dengan forum yang melibatkan pensyarah pengiring kami iaitu Ustaz Rahim Bin Ramly dan ketua rombongan kembara ilmu iaitu saudara Afif Bin Yahya sambil dipengerusikan oleh wakil Masjid Qanaah. Pelbagai isu semasa yang menghambat dunia Islam pada hari ini dibincangkan termasuklah isu bid’ah dan dakwah islamiyah. Selama hampir tiga jam kami di sini, program pada malam ini berakhir juga dengan setiap peserta mempamerkan gaya masing-masing semasa sesi penggambaran. Setelah itu, kami terus ke tempat penginapan di Hotel Pelangi tidak jauh dari sini. Kami terlena tanpa dipaksa malam itu selepas menunaikan solat Maghrib dan Isya’ secara jamak kerana keletihan sepanjang hari.

PENANGAN KOTA SINGA


21 DISEMBER 2009

Pukul 5 pagi aku dikejutkan oleh sahutan suara Ustaz Nazmi, pensyarah pengiring yang terlibat secara langsung dengan kembara ilmu ini. Semua bergegas dengan lekas kerana berdasarkan maklumat yang diperolehi, imigresen ke Singapura bakal sesak dengan orang ramai menjelang lepas subuh. Pelbagai ragam rakan-rakanku dapat kulihat di atas bas dinihari ini. Ada yang masih terlelap dan tidak kurang juga yang amat teruja dengan apa yang bakal ditempuhi di Kota Singa atau Singapura nanti termasuk aku. Sudah lama aku mengimpikan untuk menjejakkan kaki ke Singapura bagi melihat sendiri kemajuan bekas wilayah tanah melayu ini dan kehidupan masyarakat melayu yang masih tersisa di kota cosmopolitan ini.

Kelihatan begitu banyak kenderaan menuju ke pusat imigresen bagi menuju ke Singapura. Aku dan peserta rombongan dikehendaki turun dari bas bagi menjalani pemeriksaan keselamatan agar perkara yang tidak diingini dapat dielakkan. Mujurlah kami datang agak awal, urusan pemeriksaan berjalan lancar. Namun ini baru dugaan pertama, dugaan di pusat pemeriksaan di pintu masuk Singapura lagi mencabar. Jam di tangan kananku menunjukkan hampir pukul tujuh, sedangkan kami semua masih belum bersolat subuh. Kami bersama dengan pensyarah pengiring mencari jalan bagaimana untuk melaksanakan solat subuh sebaik mungkin kerana di imigresen Singapura tidak disediakan surau dan tempat mengambil wudhuk juga tidak kelihatan sama sekali. Kami agak bingung seketika. Namun berkat daripada tujuan ikhlas rombongan ini, kami akhirnya dapat melaksanakan solat subuh walaupun di suatu sudut yang agak terpencil di tingkat paling bawah kompleks imigresen Singapura ini. Kami mengambil wudhuk di bilik air. Pengalaman sebegini kelihatan begitu perit namun bagiku ia amat mahal dan berharga sekali dalam mengajar erti hidup di saat kita menikmati suasana yang senang di negara kita.

Alhamdulillah, kesyukuran aku panjatkan kepada Ilahi kerana dapat menunaikan solat subuh juga akhirnya. Selesai urusan di kedua-dua imigresen, Malaysia dan Singapura, bas rombongan terus bergerak ke Masjid Ba’alawi menyusuri Woodlands dan lebuh raya Singapura selama hampir setengah jam. Mataku tergamam, mulut tak terkata hati tak tersangka, benarlah kata orang seperti yang biasa ku dengar melalui media, kebersihan kota singa begitu terjaga. Pulau yang dihuni 6 juta penduduk ini amat bersih dan tidak ku nampak walau satu sampah pun sepanjang perjalananku ke Masjid Ba’alawi. Setibanya di Masjid Ba’alawi, kami disambut oleh pihak masjid terbabit. Aku akan bermalam di sini malam ini beserta peserta rombongan yang lain.

Kembara ilmu diteruskan ke destinasi berikutnya di Singapura iaitu Makam Habib Noh. Habib Noh merupakan seorang alim dan dikatakan tergolong dikalangan para wali. Makam beliau terletak di atas sebuah bukit kecil di dalam sebuah masjid yang indah. Makam Habib Noh penuh dengan sejarah dan keistimewaannya yang tersendiri. Apa yang yang ku dengar daripada pihak penjaga masjid, pernah beberapa kali kerajaan Singapura mahu memindahkan makam beliau ke tapak yang baru bagi pembinaan lebuh raya. Namun Maha Suci Allah, pelbagai usaha yang diambil kerajaan Singapura tidak berjaya dan sering kali menghadapi halangan. Sehingga ke hari ini Makam Habib Noh masih terpelihara dan terjaga rapi manakala lebuh raya yang dibuat terpaksa dilencongkan sedikit dan perkara ini dapat dilihat dengan jelas di sini mahupun melalui Google Earth. Aku tidak melepaskan peluang berdoa dan menyedekahkan beberapa ayat suci kepada allahyarham. InsyaAllah dengan keberkatannya, doaku dimakbulkan Allah taala.

Kami meneruskan rombongan ke Muzium Warisan yang terletak di Kampung Gelam di mana pada suatu masa dahulu kampung ini merupakan sebuah penempatan melayu yang staregik dan mahsyur di Singapura. Hari ini, penempatan tersebut kian lenyap ditelan zaman dengan pembinaan bangunan pencakar langit yang megah dan yang tinggal hanyalah muzium ini. Hal ini mengajar aku agar tidak bersenang-lenang dan merasa selesa walaupun berada di negara sendiri yang mana majoriti penduduknya adalah dari kalangan kaumku kerana sejarah telah membuktikan bahawa Singapura yang dulunya hak milik kita boleh bertukar tangan kepada orang lain akibat kelalaian kita di samping pertelingkahan sesama sendiri. Sekurang-kurangnya aku memperoleh kesedaran tentang hakikat keadaan bangsaku di Singapura dan aku perlu merintis dan mencetus suatu kebangkitan di negara sendiri agar sejarah pahit jerih di Kota Singa tidak berulang lagi di Malaysia.

Walaubagaimanapun kepiluan hatiku mengenangkan nasib bangsaku di sini sedikit terubat apabila aku dan rakan serombongan yang lain dibawa pula melawat ke Masjid Sultan yang terletak berdekatan Arabic Street. Apa yang boleh kunukilkan hanyalah ungkapan kesyukuran kerana Islam masih mempunyai tempat dan disanjung di sini. Masjid Sultan begitu menggamit pandanganku dengan keindahan dan kehalusan senibinanya setaraf dengan masjid-masjid terkemuka seantero dunia yang lain. Apa tidaknya, negara pulau kecil yang hanya dihuni sebilangan lima belas peratus umat Islam berbanding 6 juta keseluruhan penduduknya mempunyai masjid yang begitu agung di tengah-tengah kota raya Singapura. Aku terharu dan tidak melepaskan peluang bergambar kenangan bersama dengan sahabat-sahabat yang lain yang juga terpegun dengan kesegahan masjid ini.

Seharian melawat beberapa lokasi yang berkaitan dengan sejarah melayu dan Islam di sekitar Singapura, aku dan yang lain di bawa ke lokasi penginapan kami untuk malam ini iaitu di Masjid Ba’alawi. Setibanya di Masjid Ba’alawi, kami menurunkan semua bagasi dan barang keperluan untuk dibawa masuk ke bilik masing-masing kerana kami semua akan bermalam di sini sebelum meneruskan jelajah keesokan harinya. Pada malam ini, kami diberikan sedikit taklimat dan tazkirah oleh Habib Hasan iaitu pewaris kepada Masjid Ba’alawi yang mempunyai sejarah yang tersendiri termasuklah pernah menjadi lokasi kepada solat jenazah pasangan kembar Iran yang dibedah di Hospital Singapura iaitu Ladan dan Ladeh. Masjid ini juga mempunyai sebuah telaga yang mana airnya tidak pernah kering dan dipercayai mengandungi keberkatan hasil usaha dakwah keturunan Alawi yang membuka penempatan di sini suatu masa dahulu. Habib Hasan turut menerangkan tentang beberapa alatan dan barangan sejarah yang dihias di dalam masjid ini yang diperolehi dari segenap pelosok dunia dari Timur Tengah sehingga ke Negara China.

PENCARIAN ILMU PENIMBAAN PENGALAMAN 5962912449038023620
15 DISEMBER 2009
Setelah mengharungi perjalanan hampir lapan jam dari Kota Bharu melalui lebuh raya Kuala Krai – Kuala Lipis dan lebuh raya Karak – Kuala Lumpur akhirnya aku berjaya juga memijakkan kaki aku di ibu kota kebanggaan seluruh rakyat Malaysia, Kuala Lumpur. Kepenatan sepanjang perjalanan bagaikan hilang begitu saja setibanya aku di Hentian Putra, di mana semua bas yang datang dari arah Pantai Timur menurunkan para penumpang di sini bagi destinasi Kuala Lumpur. Aku tidak datang bersendirian, mama dan adikku turut bersamaku katanya mahu mengisi masa cuti yang panjang sambil mengunjungi Pak Su yang menetap di Rawang. Aku dan keluarga terus bergegas ke stesen Komuter yang terdekat bagi meneruskan perjalanan ke Rawang. Azan Maghrib berkumandang, namun beberapa tren komuter yang tiba tidak juga aku dapat naiki kerana sudah menjadi lumrah di sini, orang balik kerja berduyun-duyun menggunakan segala kemudahan pengangkutan yang tersedia, memaksa aku,mama dan adik menunggu lagi. Azan Isya’ pula kedengaran. Kami tidak tahan lagi menunggu, akhirnya tren yang tiba sejurus azan terus aku dan keluarga menerpa masuk walaupun keadaan di dalam tren sesak dengan penumpang pelbagai rupa dan bangsa. Allah maha agung, Dia memberikan rukhsah kepada hambaNya yang musafir. Jadi, kami memilih untuk melakukan solat jamak ta’khir di rumah Pak Su di Rawang. Malam itu, selepas aku dan keluarga menikmati hidangan hasil air tangan Mak Su dan menunaikan solat, kami sekeluarga terus melelapkan mata dan mengharapkan buaian mimpi yang indah.

Islamic Widget